Schoolprojecten

Ieder 5x beringen treffen streven wij ernaar om een schoolproject te realiseren. Op deze manier betrekken we de kinderen al vroeg bij 5x Beringen Internationaal. Door de jaren heen hebben we al diverse schoolprojecten vanuit 5x Beringen uitgevoerd.

Project 2022: ‘Beringe kleurt’
Met het project ‘Beringe Kleurt!’ maken de kinderen kennis met de sportieve tak van 5xBeringen en ‘kleur’ komt in de breedste zin van het woord aan bod. Er wordt deze keer onderscheid gemaakt tussen de onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Bij de opening van het project nemen de kinderen deel aan een sport- & speldag. In teams wordt o.a. een mini-versie van de spelen uitgevoerd en de kinderen feesten er op los bij de interactieve show. Daarnaast maakt elke bouw een uitstapje. De bovenbouw bezoekt Corpus in Leiden, de middenbouw Discovery Center in Kerkrade en de onderbouw gaat op zoek naar kleur op de Boebadoe in Beringe. 



Project 2019: ‘Preuf Beringe’ 
‘Preuf Beringe’ was het thema voor het project van 2019. Activiteiten tijdens dit project stonden in het teken van voeding, voedsel, smaak en veel proeven! Letterlijk proeven door kookprojecten met streekproducten die kinderen om ons heen verzameld hadden middels uitstapjes. Denk hierbij aan een bezoek aan de groenteboer, aardbeien en champignonkwekerij. Maar ook sfeer proeven. De spelen vonden immers in ons eigen Beringe, Nederland plaats. Tijdens het 5xBeringen festival op zondag 7 juli konden alle gasten ons Beringe letterlijk en figuurlijk ‘preuve’! 

Project 2016: ‘Mijn Beringe’ 
In 2016 brachten leerlingen van de basisschool & ouderen van de dagopvang samen een bezoek aan Beringen België. Tijdens het project ‘Mijn Beringe’ gingen kinderen op bezoek bij basisschoolleerlingen in België en kregen zo een beeld van hoe onderwijs in België eruit ziet. Ook vond er een excursie plaats in een oude steenkoolmijn. Kinderen doken in de mogelijkheden van (duurzame) energie. Tijdens de grote treffen werd in België lieten kinderen zien wat ze in België gezien en geleerd hadden. 

Project 2013: ‘Beringe spettert’ 
2013 Stond in het teken van dans & muziek. Samen muziek maken, muziek luisteren en samen zingen was een onderdeel van het project. Samen betekent hierbij samen met andere leerlingen, ouderen van de dagopvang, muzikale ouders, opa’s en oma’s. Tijdens een optreden in de Wieksjlaag konden de kinderen laten zien wat ze allemaal geleerd hadden. Als afsluiting was er ook een presentatie en optreden in Behringen an der Wipfra. (Optreden in de Wieksjlaag) 

Project 2010: ‘Beringe Natuurlijk!’ 
‘Beringe Natuurlijk!’ stond in het teken van de natuurlijke omgeving van Beringe. Kinderen maakten kennis met natuurbeheer en gingen op onderzoek uit bij natuurgebied ‘De Kievit’. Daarnaast werden er planten gekweekt, ruik- en proeflessen gegeven en werd het Berings kanaal ‘De Noordervaart’ onderzocht op de vele planten en dieren die in de buurt van dit water leven. De Beringse natuur werd vastgelegd op film en werd in Zwitserland gepresenteerd. 

Project 2007: ‘Berings Internationaal vijf sterren Zomer Spektakel’ 
In 2007 werd er meer ingegaan op elkaars leefwereld en cultuur. Voeding stond hierbij centraal. Verschillende groepen leerlingen onderzochten eetgewoontes in de landen Nederland, België, Luxemburg, Zwitserland en Duitsland. Het resultaat werd een internationaal kookboek dat ook in de praktijk werd gebracht middels een 5 sterren restaurant waar jong en oud de keuken van Be()ringe(n) Internationaal heeft kunnen proeven. Tijdens de treffen in Lüneburger Heide werden hapjes uit het kookboek aangeboden door meegereisde leerlingen. 

Project 2004: ‘Ich koom oeth Beringe. Dich auch?’ 
Het eerste project in 2004 had als doel de verschillende landen met elkaar en elkaars leefwereld in contact te brengen zonder afhankelijk te zijn van taal. De school maakte een serie kunstpanelen. Uitgangspunt was daarbij hoe leerlingen hun eigen dorp zien en vertaalde dit in een serie kunstwerken die de dag vandaag nog steeds in gemeenschapshuis ‘De Wieksjlaag’ hangen. Kinderen doken in de geschiedenis van Beringe en kwamen zo in contact met het cultureel erfgoed. Het project werd tijdens de treffen in Luxemburg gepresenteerd middels multi-media.